Personeelsadvies Nieuws

7/13/2016 - Over Pokémon go...

Als er iets helemaal niets met HRM te maken lijkt te hebben is het wel Pokémon... Had je me niet al te lang geleden gevraagd om een stukje te schrijven over Pokémon (ik vraag het wel eens in mijn omgeving naar een mogelijk onderwerp om wat over te schrijven, zoals bv het stukje genaamd 'over de kleur van groene zeep'), dan zou ik daar toch wel wat moeite mee hebben gehad.

Want ik heb heel de serie nog nooit gekeken, hoogstens ooit voorbij zien komen tijdens het zappen, maar dan vooral nog nooit de neiging gehad om het te gaan kijken. En dat geldt denk ik voor meer mensen van 'mijn generatie' (of ouder). Voor de 'jongeren onder ons' geldt dat zij wel zijn opgegroeid met Pokémon, maar dat zij zich op enig moment ook te oud zijn gaan voelen voor deze serie en toen zijn afgehaakt. Ik bedoel, hoe stoer zijn tekenfilms nou helemaal?

En toch is momenteel de gehele Pokémon-generatie nu ineens op de been. Ook diegenen die nu 20 zijn en echt niet meer voor de tv naar de serie gaan zitten kijken. Zelfs mensen die zich nooit hebben bekoren om de serie.

Hoe briljant is het dat er iemand is geweest die het concept van Pokémon heeft genomen (met alle 'beestjes met ingewikkelde namen'), dit gecombineerd heeft met allerlei huidige technieken en die zo gekomen is tot Pokémon Go. Een spel wat je eens een keer niet vanuit je luie stoel / binnen achter je pc speelt, nee je moet er voor naar buiten... ja echt, gewoon je standaard game-plek verlaten en op pad gaan. Daar waar het waait, waar het kan regenen, waarvoor je je aan moet kleden, schoenen nodig hebt enz.

En nee, je laat het 'aan het beeldscherm geplakt zitten' niet helemaal los (immers zonder je telefoon kom je nog nergens), maar het aspect van 'in beweging zijn' is wel een hele nieuwe dimensie van het gamen. Slim bedacht! We klagen allemaal over het feit dat kinderen / jeugd bijna vastgegroeid lijken aan allerlei elektronische apparaten, dat ze zo weinig meer buiten komen en hoe jammer dat eigenlijk is (want zeg nou zelf, dat buiten spelen van rond 1989, dat lijkt mij echt veel leuker dan het gemiddelde tijdsverdrijf van de huidige 10 jarige).

En dan nu die combinatie van beeldscherm, met buiten en beweging... dat is toch wel een hele vooruitgang. Een slim staaltje als reply op alle huidige problematieken (te weinig beweging, te veel binnen, te individualistisch)... en dus ook een slim staaltje van anticiperen, out of the box denken, marketing, verder kijken dan je neus lang is en slim inspelen op de wensen van de jeugd van tegenwoordig.

En als je dat doorvertaalt, dan zou die jeugd van tegenwoordig (waar ik het net over had) ook vervangen kunnen worden door 'medewerkers'.

Want daar worstelen ook veel bedrijven mee volgens mij... hoe krijg je je medewerkers in beweging? Hoe zorg je er voor dat mensen verder kijken dan hun neus lang is, dat ze nadenken over wat ze doen en over hoe dat misschien handiger of beter zou kunnen, dat ze out of the box denken en meegaan in alle veranderingen in de (werkende) wereld? Door te blijven doen wat je altijd al doet, zal het eindresultaat niet heel erg gaan veranderen. Je zult je medewerkers moeten triggeren met iets wat bij ze aansluit, maar toch net anders is.

Ik las daar deze week (of een van de social media volgens mij) een stukje over... een manager die er klaar mee was, met de hoeveelheid vragen die hij kreeg van zijn mensen. Steeds maar weer uit moeten zoeken hoe het allemaal zit om vervolgens tot een onderbouwd antwoord te komen voor de vragensteller. Nee, die manier van werken genereerde meer last dan lust. Dus hij deed het anders. Hij gaf zijn medewerkers de instructie om vanaf dat moment alleen nog maar 'ja/nee-mails' te versturen naar hem. Letterlijk dus mails waarop hij alleen maar hoefde te antwoorden met ja of nee. Zijn medewerkers moesten zelf nadenken over een oplossing dan wel antwoord op hun probleem / vraag. Hij beoordeelde de oplossingsrichting (op kosten, haalbaarheid, wenselijkheid enz), en kon vervolgens volstaan met een ja of nee, als reactie.

Hoe veel tijd zou jou dat schelen? Want eigenlijk zijn je medewerkers natuurlijk veel slimmer dan jij denkt, alleen zullen ze veelal getriggerd moeten worden. Ik vond dit dan wel een mooie methode om een gedragsverandering binnen een organisatie te laten ontstaan. En natuurlijk, het werkt niet bij alle vragen die mensen hebben... maar ik schat toch in dat het percentage vragen waarbij dit wel zou werken, aanzienlijk is.

Het scheelt jou als leidinggevende dan nogal wat werk en wie weet, misschien gaan je medewerkers het nog wel leuk vinden!!

Maar misschien heb jij zelf nog wel ideeen 'a la Pokémon Go'... ik ben er benieuwd naar!


Terug naar de nieuwsberichten