Personeelsadvies Nieuws

9/25/2016 - Op de automatische piloot

Hoeveel doe jij op de automatische piloot?

Afbeeldingsresultaat voor automatische piloot

Het eerst wat dan bij me te binnen schiet is ‘het auto rijden’.
Als je het aan het leren bent, word je helemaal gek van alles wat je tegelijk moet doen: kijken, sturen, remmen, schakelen, gas geven, en nog veel meer kijken. Je hebt te maken met jezelf, je auto, de verkeerssituatie, mede-weggebruikers en ook nog van die domme-duiven die niet lijken te snappen dat ze eerder op moeten stijgen.

En jaren later, dan rijd je rond en gaan heel veel dingen ‘op de automatische piloot’. Alle handelingen gaan vanzelf in de goede volgorde. Dat kijken blijft, maar daar heb je dan alle tijd voor, als je tenminste niet aan t appen, facebooken, bellen of eten bent.

Wat ik wel nog steeds een rare gewaarwording vind is dat je soms hele stukken lijkt te missen. Je weet wel, dat je ineens denkt ‘huh, ben ik al hier?’. Niet perse gevaarlijk misschien, want je let volgens mij nog steeds wel gewoon op het verkeer, maar toch ben je in een ander soort van bewustzijn. En je oplettendheid, ja ik gok best dat die dan niet 100% is.

En vaak moet er wat gebeuren (een bekeuring, een paaltje geraakt, een ongeluk, bijna van de weg raken enz), om je weer meer bewust te focussen op waar je mee bezig bent. Vaak hebben we ergens wel die wake up call nodig, om weer even van de automatische piloot af te komen.

En nu hoor ik je denken. Ja leuk, maar wat moet ik met deze info?
Nou het leuke is dat je heel veel situaties door kunt vertalen naar een werkomgeving.

Als je ergens nieuw binnenkomt, moet je alles leren, ben je enorm gefocust en kost het je best wat moeite om alles aan te leren (in de goede volgorde). Het kost je energie, maar het levert je ook op, want over het algemeen is dat best oké, al die nieuwe informatie, nieuwe mensen, nieuwe cultuur.

En na een tijdje, dan merk je dat het allemaal meer vanzelf gaat. Je kent de mensen, je weet de werkwijze, je kent je klanten, de producten en de processen. Je weet wat er allemaal mag en wat er van je verwacht wordt.

Daarmee kom je automatisch wat meer in je comfort-zone. Je vindt natuurlijk nog steeds wel uitdagingen, het is nou ook weer niet zo dat je alles al in detail weet. En iedere klant, project, klus, is toch vaak net weer anders.

Maar ook in je werk, wordt alles steeds meer een automatische piloot. En is dat erg? Nee, helemaal niet. Er is een hele groep mensen die daar prima bij functioneert. Het zelfs wel prettig vindt.

Het is met name lastig voor de ambitieuze mensen, de mensen die meer willen. Maar ook die mensen die blij worden van veranderingen. Want het kan ook voelen als ‘inkakken’, die automatische piloot.

Dus goed om er af en toe eens bij stil te staan. Ga je op de automatische piloot, of niet? Vind je dat prettig, of niet? En als het je conclusie is ‘dat er wat moet gebeuren’, wat is dat dan? En hoe pak je dat dan aan?

Het is simpel om de vraag te stellen, een stuk minder makkelijk om de antwoorden te vinden.

Je kunt wel steeds wisselen van baan, maar het is ook zo wat dat keer op keer als tactiek te gebruiken. Je kunt die automatische piloot natuurlijk ook op een andere manier elimineren. Jezelf uitdagen, je baas uitdagen voor andere werkzaamheden of projecten, eens goed nadenken over hoe je de dingen die je doet anders en beter kunt doen enz.

Heb je er wat hulp bij nodig? Geen probleem, HRQ Personeelsadvies kan je uiteraard ondersteunen bij de vragen waar jij tegenaan loopt.

Hoe ik het zelf doe? Ik zoek op die momenten met name naar een uitdaging voor mezelf. Aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, doelen stellen en ze na gaan jagen, maar zeker ook even stilstaan om alles eens even van een afstandje te bezien. En ook ik, doe dat dan niet altijd alleen. Het werkt namelijk om het er met anderen over te hebben, of steun en feedback te vragen.

Dus pas belande ik op die manier bij Prison Day. Een bijzondere dag!! Daarover de volgende keer meer!

Afbeeldingsresultaat voor persoonlijke ontwikkeling
Terug naar de nieuwsberichten