Personeelsadvies Nieuws

11/2/2016 - Eindejaars-perikelen...

Het einde van het jaar nadert en voor veel mensen betekent dat ze een hoop zaken nog af willen ronden / moeten ronden. Gek eigenlijk, dat die 31 december dat wel een beetje met zich mee brengt, want tot nu toe is het steeds ook gewoon weer 1 januari geworden en starten we na die dag gewoon weer op met het werk.

Maar ja, ik snap het wel… Voor veel bedrijven loopt het boekjaar van 1 januari tot en met 31 december en brengt dat automatisch die afrondingen en nieuwe opstarts met zich mee.

Ik vind het altijd wel een drukke periode hoor. Niet dat het op het hrm gebied in andere maanden extreem minder druk is, maar het einde van het jaar brengt toch altijd een aanzienlijk aantal klusjes wat alleen in die maanden voorkomt.
 

Afbeeldingsresultaat voor druk druk druk


De jaarlijkse eindejaarsgesprekken staan weer voor de deur. En ook al hoef ik er maar eentje zelf te houden, de hoeveelheid werk is enorm. Zeker omdat ik dit jaar bedacht (en ik sta er ook achter), dat het tijd was ‘voor wat nieuws’. Leuk en inspirerend om mee bezig te zijn, maar wel tijdrovend.
Maar wat mij betreft de moeite waard, omdat het een belangrijk moment van het jaar is.

Ik blijf me er over verbazen (al kan ik me in sommige situaties best inleven), dat het zo vaak nog gezien wordt als een soort van last: we moeten weer en het was al zo druk met alle dagdagelijkse dingen.
Zo jammer… want los van dat ik vind dat iedere medewerker een goed gesprek verdient (een aantal keren per jaar), haal je er met die insteek natuurlijk nooit uit wat er uit te halen valt. En dat vind ik dan dus jammer.

Uiteraard hangt veel samen hoe binnen jouw bedrijf invulling gegeven wordt aan de gesprekscyclus, maar ik zou zeggen dat het formuleren van doelstellingen voor het aankomende jaar, eigenlijk best wel cruciaal is. Want wat is anders de basis waarmee je medewerkers in het nieuwe jaar van start gaan? Het kan zijn dat je met ‘op goed geluk’ ook je organisatie- of afdelingsdoelen haalt, maar ik geloof daar niet zo in. En los van het managers- / organisatieperspectief, denk ik dat veel medewerkers het ook wel prettig vinden als ze een beetje een denkrichting hebben, niet?

Naast die doelstellingen is het hebben van (oprechte) aandacht natuurlijk ook belangrijk. Ik hoor regelmatig wel opmerkingen in de trant van ‘mensen worden toch gewoon betaald om te werken, dan moeten ze dat ook gewoon doen’. En dat is ook zo, maar met de juiste aandacht weet ik zeker dat je mensen toch net een stapje extra gaan zetten.
En hoe kun je, als je als leidinggevende niet weet wat er speelt bij je medewerkers, nou ooit goed sturing geven? Dat is toch echt maatwerk.

Al met al dus best een mooi moment, dat eindejaarsgesprek… je oordeel over het afgelopen jaar, samen kijken naar hoe je invulling geeft aan het nieuwe jaar, elkaar wat beter leren kennen, over en weer feedback geven, een bedankje voor het afgelopen jaar en een startschot voor na de welverdiende kerstvakantie.

Lijkt mij dus toch verdacht veel op een mooie kans, in plaats van een moetje….
Wat jij?

Afbeeldingsresultaat voor gemiste kans



Heb je er ondersteuning bij nodig? Trek aan de bel…. HRQ Personeelsadvies kan mee kijken naar de systematiek, een workshop verzorgen voor leidinggevenden, coachen bij trajecten waarin je vastloopt. Mogelijkheden genoeg dus…

 

Terug naar de nieuwsberichten