Personeelsadvies Nieuws

8/27/2018 - Beste werkgever van het jaar?

Klinkt mooi toch? Wie wil dat niet?
Maar ja, wanneer ben je dan die ‘beste werkgever’, of gewoon een goede, want dat is natuurlijk ook al mooi.

Vroeger, je weet wel met de guldens en in de vorige eeuw, waren het waarschijnlijk hele andere zaken die maakten dat je een goede werkgever was, dan dat het nu het geval is.
De wereld verandert, demografisch verandert er het een en ander, internet en social media, ‘de jeugd van tegenwoordig’, niets is meer hetzelfde als dat het een tijd terug was.

En dat is misschien daarmee ook wel een beetje de truc. Dat je als werkgever ‘bij moet blijven’ in deze snel veranderende wereld. Wat gister goed was is vandaag wellicht al weer achterhaald. En ‘goed’ is ook nog voor iedereen anders. Dus niet iedere werknemer zal je om dezelfde redenen verkiezen tot beste werkgever van het jaar.

Wat in ieder geval geldt is de eerste quote uit de ‘serie van de afgelopen weken’:

Stilstand is achteruitgang
Vroeger kon je een goed product hebben en daar een hele tijd op teren. Voordat je nu goed en wel je goede product uitgedacht en uitgebracht hebt, staat de volgende technologische ontwikkeling al weer om de hoek. En als jij niet op die trein springt, dan is er vast een ander die het wel doet.

Afbeeldingsresultaat voor change

Maar die producten of diensten, dat is één. Een ander lastig ding is al dat personeel. Houd die maar eens tevreden en gemotiveerd om samen met jou op de volgende trein te springen.

Iets wat dan kan helpen is om het ‘veranderen’ een beetje gestructureerd aan te pakken. Mensen houden er gemiddeld nou eenmaal best wel van om te weten waar ze aan toe zijn.

Plan do check act
Met Plan – Do – Check – Act, zorg je in ieder geval voor wat gedegenheid en ook het afronden van zaken. Dat deze cirkel zich keer op keer blijft herhalen is niet erg, we blijven immers veranderen. Maar doorloop aub wel steeds de hele cirkel. Maak plannen, voer ze uit, vergeet vooral niet te evalueren en ga dan vooral verder op de weg die ‘goed is’.

Visie resulteert in gerichte actie
En, misschien nog wel belangrijker, houdt in de gaten dat je medewerkers niet zo veel weten als jij. Directies, MT’s, hoger management, veelal allemaal wel betrokken bij de gemaakte plannen.

Maar snappen je medewerkers het ook? Heb je ze verteld waar je heen wilt? Waar je over een jaar wilt staan? Zijn zij net zo overtuigd als jij?
Want zeg nou zelf, waarom zouden ze net zo warm lopen voor jouw ingezette acties als ze geen idee hebben ‘waarom het weer allemaal anders wordt’.

Dus deel zo veel mogelijk, schreeuw het vak de daken; laat je mensen zien waar je/we voor staan en waar we heen willen. Als ze net zo enthousiast zijn als jij, gok ik dat ze vanzelf harder gaan lopen.

Want dat veranderingen steeds sneller komen/gaan is een feit, dat er een krapte is op de markt is een feit. En dat er organisaties zijn die 2 jaar geleden sky high gingen en nu zo ongeveer failliet zijn doordat ze het niet handig hebben aangepakt of een boot hebben gemist, dat is ook een feit.

Een wendbare organisatie komt minder snel in botsing
Dus hoe wendbaarder je als organisatie bent, hoe makkelijker je mee kunt in wat de omgeving van je vraagt. Maar ja, voor een wendbare organisatie, zul je ook wendbare mensen moeten hebben.

En zeg nou eens eerlijk… investeer jij als ondernemer daar genoeg in?